مقالات

فرهنگ ایمنی در محیط کار

ایمنی در محیط کار

فرهنگ ایمنی در محیط کار

ایمنی در محیط کار – ابتدا تعریفی از فرهنگ سازمانی را خدمتتان ارائه می کنیم . فرهنگ سازمانی عبارت است از مجموعه ارزشها و باورها و الگوهای رفتاری مشترک بین اعضای یک سازمان که نهایتا شخصیت و رویه سازمان را معرفی می کند.

به گفته ای دیگر رفتار و نگرش اعضای یک سازمان تابعی از فرهنگ حاکم بر آن سازمان می باشد . هدف از بیان این تعریف از فرهنگ سازمانی شناسایی مفهوم مشابه و وابسته ای بنام فرهنگ ایمنی است.

بر این اساس فرهنگ ایمنی قسمتی از فرهنگ کلی حاکم بر سازمان است که بر رفتار و نگرش های اعضای آن سازمان در مورد ایمنی تاثیر می گذارد و به آن جهت می دهد .

ایمنی کار

ایمنی کار

مسلم است که توسعه فرهنگ ایمنی در محیط کار  در وهله اول باعث اصلاح رفتار های فردی و کاهش خطا های انسانی و بروز حوادث می شود. امروزه در زیر ساخت های صنایع تمایل زیادی برای ایجاد و توسعه فرهنگ ایمنی در محیط کار وجود دارد. اما به نظر می رسد تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی وجود داشته باشد. به عنوان مثال هنوز در بسیاری از صنایع متاسفانه میزان تولید بیشتر بر ایمنی حاکم بر آن صنایع ترجیح داده می شود. اما چه فرهنگی را فرهنگ ایمنی مثبت در محیط کار باید بنامیم؟ در جواب به این پرسش زمانی میتوان به این فرهنگ مثبت دست پیدا کرد که :

•  مدیریت مرتب از محیط کار بازدید کند و در مورد مسائل و مشکل های مربوط به ایمنی و بهداشت با کارکنان خود مشورت کند.
•  اطلاعات جامع و کاملی پیرامون در اختیار کارکنان خود قرار دهد.
• کارکنان نیز بتوانند نظرات و پیشنهادات خود ( درباره ایمنی و بهداشت ) را به راحتی و با علم به اینکه عملی خواهد شد ارائه دهند.
• توجه به این موضوع مهم که ایمنی همیشه اولین اولویت کاری است , حتی اگر موجب توقف تولید شود.
• مسولئین همیشه علت های بروز حوادث را بررسی کنند و نتایج به دست آمده را در اختیار کارکنان قرار دهند
• مسئولین اطلاعات کامل از مسایل روز ایمنی و بهداشت داشته باشند.
• کارکنان همواره آموزش های لازم مرتبط با شغل ببینند و همچنین تجهیزات ایمنی متناسب با شغلشان دریافت کنند و بودجه کافی برای این امر مهم درنظر گرفته شود.
• کارکنان تمایلی برای بروز رفتارهای غیر ایمن نداشته باشند.
• سیاست و خط مشی ایمنی کاملا شفاف و صادقانه باشد و بر اساس مقصر دانستن افراد طراحی نشده باشد . احساس همدلی و همکاری در بین کارکنان در محیط کار وجود داشته باشد .
– در ضمن مدیریت پویا کلیدی ترین عنصر در مقوله فرهنگ ایمنی در محیط کار به حساب می آید.
فرهنگ ایمنی

فرهنگ ایمنی

و حالا چطور به یک فرهنگ ایمنی نادرست اشاره کنیم .

آیا یک فرهنگ ایمنی نادرست و بد باعث کاهش ایمنی سازمان شما شده و منجر به افزایش حوادث می شود؟ در اینجا می توان گفت که آیا سازمان شما فرهنگ ایمنی بدی دارد و برای رفع آن چه کاری می توانید انجام دهید!
در اینجا به هفت شاخص اشاره خواهیم کرد که نشان می دهد فرهنگ ایمنی در محیط کار شما دارای نقص است:
1- فرهنگ ایمنی فقط از رده های بالا دچار نقض نمی شود.

کارکتان یک سازمان از آنچه می بینند تقلید می کنند. اگر می خواهید سازمان شما یک برنامه ایمنی موفقیت آمیز داشته باشد ، رهبری با خصوصیات برتر انتخاب کنید. همچنین نقش کارمندان اجرایی در پیش برد فرهنگ ایمنی بسیار موثر می باشد . با این حال ، یک پیوند یا همکاری ضعیف بین کارکنان و مدیران باعث کاهش کل فرهنگ ایمنی در تمام سطوح سازمان خواهد شد. اطمینان حاصل کنید که همه مدیران و سرپرستان از برنامه ایمنی سازمان شما حمایت می کنند.

2- ارتباط ضعیف بین کارکنان و مدیران.

ابهام در برنامه ایمنی شما ضعف کاری ایجاد می کند. برای موفقیت ، اطمینان حاصل کنید که برنامه ای روشن و با مسئولیت های مشخص برای هر بخش و اعضای تیم خود دارید. اطمینان حاصل کنید که این برنامه ها را مرتباً تکرار می کنید ، و اطمینان حاصل کنید که هر مدیر یا سرپرست از قسمت های این طرح آگاهی دارد. همچنین عاقلانه است تعیین کنید که یک فرد وظیفه ارتباط بین گروه های مختلف در سازمان به عهده بگیرد. در اینصورت می توان با ایجاد اتحاد بین گروه های کاری به رسیدن به فرهنگ مناسب ایمنی در محیط کار کمک شایانی کرد.

3- گزارشات ناقص حوادث محیط کار.

در مطالعه‌ای که در مجله تحقیقات ایمنی شورای ملی ایمنی منتشر شده است ، کارگران جوان اظهار داشتند که احساس عدم توانمندی ، آنها را از گفتن نگرانی های خود در مورد ایمنی به سرپرست خود بازمی دارد. بهترین راه برای پیشرفت فرهنگ ایمنی این است که قبل از وقوع خطرات احتمالی کارگران خود را توانمند کنید . متأسفانه ، به این صورت خطرات ناشی از کار  به طور چشمگیری کاهش می یابد. به همین دلیل ، کارکنان سازمان شما باید به طور دقیق و موشکافانه تمام جزئیات حوادث را گزارش دهند تا کمک بزرگی به بهبود برنامه ایمنی شما و تقویت فرهنگ ایمنی شما کند.

4- سرزنش کردن.

هنگامی که صدمات رخ می دهد ، بسیاری از افراد مقصر شناخته می شوند ، و اعتقاد بر این است که مسئولیت حوادث متعلق به افرادی است که به طور مستقیم در بروز آن نقش داشته اند. علاوه بر این ، مطابق مجله ایمنی و بهداشت ، دلایل محبوب عدم گزارش آسیب دیدگی عبارتند از:

آسیب دیدگی اندک بود.
فرد آسیب دیده درد ناشی از حادثه را تحمل می کند
عدم تمایل به ارائه شکایت از حادثه
اعتقاد بر ایتکه معالجه در منزل کافی است
عدم اطمینان که جراحت وارد شده مربوط به کار بوده است
ترس از دست دادن مشاغل فعلی یا آینده
عدم مراجعه به پزشک به دلیل نداشتن توان مالی

همه این موارد بندرت اتفاق می افتد . شما باید اطمینان حاصل کنید که همه افراد با ایمنی در محیط کار حاضر می شوند، و همینطور به کارکنان اطمینان خاطر بدهید که برای کسی که یک جراحت را گزارش می کند ، تلافی جوی صورت نخواهد گرفت.

5- کاهش هزینه و تمرکز انحصاری بر سودآوری.

بعضی اوقات ، فرهنگی وجود دارد که سودآوری تنها نگرانی یک سازمان است. ایمنی و سلامتی کارکنان به عنوان هزینه اضافی در نظر گرفته می شود. تمرکز بر ایمنی در واقع باعث صرفه جویی در شرکت ها در طولانی مدت خواهد شد. دقت داشته باشید سرمایه گذاری از نظر مالی برای ارتقای فرهنگ ایمنی باعث پیشرفت آن سازمان خواهد شد .

6- عدم پیگیری یا بهبود پس از حادثه.

واقعیت این است که حوادث می توانند حتی با آموزش و تجهیزات فردی مناسب در هر زمان اتفاق بیفتند . اگر حادثه ای در سایت کار شما رخ داد ، جهت عدم تکرار هر حادثه ای باید از این فرصت استفاده کنید تا رویه های ایمنی خود را ارزیابی کرده و خطرات را کاهش دهید. اطلاعاتی که شما جمع آوری می کنید در نهایت باعث پیشرفت سازمان شما خواهد شد. در بسیاری از مواقع ، سازمان ها به سادگی گزارش حوادث را ضبط کرده و ثبت نمی کنند. شما همیشه باید تحقیق ، پیگیری و اقدامات مشخص برای بهبود برنامه ایمنی خود را پس از وقوع تصادف یا حادثه انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که از سیستم نگهداری سوابق نیز برخوردار هستید و کلیه اسناد مربوط به آسیب را ذخیره می کنید.

7- ارزش گذاری برای کارکنان.

کارکنان شما خون زندگی تجارت شما هستند. افزایش روحیه منجر به افزایش کارآیی ، بهره وری و سودآوری می شود. به کارگران خود اهمیت دهید و به صدای آنها گوش کنید . به نظرات و پیشنهادات آنها گوش فرا دهید و از خطرات جدی گزارش شده اطمینان حاصل کنید. با این تفاصیر نه تنها در بین تیم کاری خود اعتماد ایجاد خواهید کرد بلکه هم زمان سازمان خود را ایمن تر خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید