آموزش

نکات ایمنی و آتش نشانی

کپسول آتش نشانی - تجهیزات ایمنی

دانستن نکات ایمنی و آتش نشانی مهم است

توجه داشتن و اهمیت دادن به ایمنی و آتش‌نشانی مسئله‌ای است که همواره همه ما باید برای حفظ مال و جان خود این نکات را جدی بگیریم.

همه ما می دانیم به منظور اهمیت به ایمنی و آتش‌نشانی باید قبل از وقوع حادثه اقداماتی لازم دانسته و انجام دهیم تا از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری کنیم. فروشگاه ایمنی ها در جهت ارتقا دانش و آگاهی شما کاربران گرامی این مطلب رو منتشر کرده که امیدواریم تا آخر مطالعه کنید و از اولویت های کاری خود قرار دهید که اینگونه می توانید ضریب ایمنی خود را افزایش داده و تجهیزات ایمنی مورد نیاز همانند کپسول آتش نشانی را تهیه کنید تا از بروز حوادث ناگوار پیشگیری کنید و در صورت مواجه‌شدن با آن حوادث بتوانید خسارات مالی و جانی احتمالی را کاهش دهید.

"<yoastmark

 

و اما چطور از خطر آتش سوزی پیشگیری کنیم ؟

در ادامه این مطلب به بعضی از رایج‌ترین عواملی که باعث آتش‌سوزی می شود را توضیح داده و همینطور راه‌ کارهای پیشگیری از هر یک را ارائه می‌دهیم.

۱- آتش‌سوزی برق

بسیار مهم است توجه کنید که سیستم برق ساختمان‌ های مسکونی و کارخانجات باید به‌طور منظم مورد بررسی قرار گیرند که حدالامکان می بایست از کمک یک کارشناس برق بهره بگیرید. در اصل این نکته را فراموش نکنید که از یک پریز نباید برق چندین وسیله‌ی پرمصرف را تأمین کنید زیرا این کار سبب داغ شدن کابل‌ ها و در نهایت دچار حادثه آتش‌سوزی می‌شود.

همچنین شما عزیزان در منزل عنایت داشته باشید که کابل برق را از زیر فرش یا هرجای دیگر که به‌ مرورزمان باعث ساییده شون کابل ها می شود خودداری کرده و حتما محل مناسبی را برای جاسازی کابل ها مهیا کنید تا دچار خطرات احتمالی بعد از آن نشوید. یک امر بسیار جدی که باید به آن اشراف داشته باشید این است که کابل اصلی برق استفاده شده در منازل باید از استانداردهای لازم ایمنی برخوردار باشد. به زودی مطلبی در خصوص انتخاب کابل برق مناسب برای ساختمان های مسکونی منتشر می کنیم که پیشنهاد می کنیم حتما آن را مطالعه کنید.

نکته بسیار مهم : در زمانی که وسایل برقی دچار آتش سونی شدند به‌هیچ‌ وجه نباید روی آتش، آب بریزید. زیرا آب خاصیت رسانایی برق دارد و در چنین مواقعی امکان اینکه شوک الکتریکی شدیدی به شما وارد شود بسیار زیاد است. در این شرایط اول جریان برق را از فیوز اصلی قطع کنید و سپس اقدام به مهار آتش کنید.

۲- وسایل گرمایشی باید با پرده و مواد قابل‌ احتراق فاصله داشته باشند

تا حالا توجه کردین که یکی از مرسوم ترین دلایل آتش‌سوزی، پرده‌های منازل می‌باشند. خیلی مهم است که دقت کنید وسایل مشابهی که قابلیت آتش‌سوزی دارند فاصله مناسبی از تجهیزات گرمایشی همچون شومینه و بخاری داشته باشند.

۳- عدم دسترسی کودکان به وسایل آتش‌زا

بی احتیاطی کودکان یکی از عوامل وقوع آتش‌سوزی‌ها هستند، بچه ها کنجکاو و بی‌تجربه هستن و این مسئله کاملاً طبیعی است؛  اما بسیار واضح و مبرهم است که نباید به مواد آتش‌زا دسترسی داشته باشند. زیرا اگر غیر از این باشد حادثه آتش‌سوزی اتفاق افتاده و حوادث ناگواری پیش می آید.

اقدام به تهیه تجهیزات ایمنی و اطفا حریق که مهمترین آن کپسول آتش نشانی می باشد.

و اما چطور با این حادثه مخرب آتش سوزی مقابله کنیم تا از خطرات بعدی و ایجاد خسارت مالی و جانی بکاهیم. طبیعی است که اول می بایست لوازم ایمنی موردنیاز اطفا حریق را تهیه کنیم و آمادگی لازم را در زمان وقوع حادثه داشته باشیم . از مهمترین تجهیزات ایمنی زمان آتش سوزی در اختیار داشتن کپسول آتش‌نشانی و پتوی اطفا حریق می باشد که باید فوری اقدام به تهیه آن کنید. همچنین لازم است با انواع کپسول‌ های اطفا حریق آشنا شوید تا قدرت این را داشته باشید که با انتخاب درست در چنین شرایط حساسی به‌ درستی اقدام به رفع خطر کنید.

"<yoastmark

 

معرفی انواع کپسول آتش نشانی :

در اینجا به معرفی انواع کپسول آتش‌نشانی به همراه کاربرد هر یک از آن ها می پردازیم.

  • کپسول آتش نشانی پودری (‌ ترکیبی از پودر و گاز) – رنگ قرمز :

این نوع کپسول از رایج‌ترین کپسول‌های اطفا حریق می باشد که به کمک آن می توان طیف گسترده‌ای از انواع حریق مهار کرد. از مورد هایی که می توان با این وسیله ایمنی اطفا حریق کرد اعم از : مواد خشک مانند چوب ، پارچه ، کاغذ و نفت بنزین ، الکل و گازوئیل.

نکته بسیار مهم در مورد استفاده از این کپسول که باید به آن توجه داشته باشید این است که این نوع کپسول‌ها را به هیچ عنوان جهت خاموش کردن آتش‌سوزی انسان استفاده نکنید. همچنین هیچ گاه در فضای بسته از آن استفاده نکنید چون باعث مشکل تنفسی در فرد حاضر در آن محل می شود.

  • کپسول آتش نشانی آب و گاز – رنگ آبی :

این نوع کپسول‌ ها  قدرت و عملکرد بیشتری در جهت خاموش کردن موادی خشک اعم از کاغذ و چوب را داراست ؛ اما نقطه ضعف آن‌ها یخ ردگی در دمای زیر ۴ درجه سانتی‌گراد می باشد.

کپسول‌های از نوع CO۲ یا همان دی‌اکسید کربن برای مهار آتش‌سوزی وسایل الکتریکی می‌باشند. این کپسول قدرت عمل عالی در خاموش کردن آتش دارند اما چگونه ؟ باید بگوییم دلیل این قدرت فوق العاده این است که محتوای آن شامل گاز دی‌اکسید کربن بوده و اکسیژن در آن حذف شده است.

نکته کلیدی در زمان استفاده : این کپسول‌ ها همانند کپسول پودری به‌هیچ‌وجه نباید به سمت انسان و در محیط‌های بسته استفاده شوند زیرا باعث خفگی و آسیب به دستگاه تنفس فرد حاضر در محل می‌شوند.

  • کپسول آتش‌نشانی بایوفوم – سبز رنگ :

این قبیل کپسول‌ها از جدیدترین نوع کپسول می باشد که از موادی به نام بایوفوم استفاده می‌کنند و برای محیط‌ زیست مضر نیستند. مورد استفاده این کپسول در مهار حریق مواد خشک و حلال‌ها می باشد.

 


فروشگاه ایمنی ها ، فروش و عرضه جدیدترین و بروزترین و جامع ترین انواع تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی به سازمان‌ها، شرکت‌ها و کارگاه ها و کارخانجات و … برعهده دارد . جهت دریافت آموزش و اطلاعات بیشتر، خرید کپسول آتش نشانی و استعلام قیمت برای شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانید به فروشگاه آنلاین ایمنی ها به آدرس www.imeniha.com مراجعه کنید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید . imenihacom@

دیدگاهتان را بنویسید