آموزش

نکات فنی و ایمنی نصب داربست

تجهیزات ایمنی - نصب داربست

نکات ایمنی نصب داربست

توجه داشتن و اهمیت دادن به نکات فنی و تجهیزات ایمنی در زمان نصب داربست مسئله‌ای است که کارگران فعال در این حیطه کاری باید توجه زیادی داشته باشند.

 

لباس کار - کفش کار - دستکش کار - هارنس

لباس کار – کفش کار – دستکش کار – هارنس

 

احتمالا همه شما با یکی از عادی‌ترین مواجهات دنیای بیرون از خانه روبرو شده اید ! بله ! تصویر هایی از داربست نصب شده و در حال نصب !

دقت کردین تا همین چند وقت پیش یا همین روز ها وقتی تو پیاده رو ها مشغول راه رفتن بودین ، پیاده رو‌ های شهر پر شده از تیر‌های فلزی ( داربست ) بود که باعث می شد به سختی عبور و مرور کنیم . حلال اگر سخت گیری‌های ناظران مدیریت شهری نبود شاید الان خیابانی که مسیر اتومیبل هستش هم اسیر هجوم بی سابقه داربست‌ها می‌شد. در کنار این زشتی ظاهری، داربست‌ها فوایدی زیادی هم دارند و مهمترین آن این است که سطح ایمنی برای ساخت یک سازه ساختمانی را بالا می برد.

اگر شما یک شهروند عادی هستین که این مطلب را می خواند از شما میخواهیم که در زمان قدم زدن در خیابان‌های شهر به جز لذت بردن از آب و هوا و تماشای فروشگاه ها و چراغانی های شهر ، به عنوان یک ناظر نیم نگاهی هم به داربست‌ های نصب شده داشته باشید که در گوشه و کنارشهر در خیابان ها و کوچه ها سر به فلک کشیده اند. اگر به هر دلیلی که در ادامه این مطلب به شما می گوییم احساس کردید که این داربست‌ها از ایمنی کافی برخوردار نیستند لطفا کارشناسان آتش نشانی را در جریان بذارید تا حوادث ناگواری برای شهروندان و کارگران در حال کار به وجود نیاید.

از آنجاکه می توان گفت ساختمانی که قرار است با کمک داربست‌ بنا شود می‌تواند ایمن‌ترین محل زندگی برای ما باشد. البته به شرطی که داربست به شکل ساختاری مناسب و استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب اعم از کفش کار ، کلاه ایمنی ، دستکش کار و لباس کار متناسب و در مکانی مشخص شده و مناسب و در ضمن جهت کاربری مناسب طراحی و نصب شود. در اینجاست که می خواهیم نکات ایمنی در زمان نصب خطاب به کارگران یا کاربرانی که مسئول نصب هستند بیان کنیم .

اول اجازه دهید به این سوال پاسخ دهیم که چه زمانی از داربست استفاده کنیم ؟

دقت کنید زمانی نیاز به نصب داربست می باشد که کاربر بخواهد در ارتفاع‌های بیش از دو متر نسبت به سطح کار قرار گیرد. آیا می دانید که داربست‌ ساختار‌ی موقت است که شامل اتصال‌ها و تکیه گاه‌ها و چند جایگاه اجرایی می‌باشد. بعضی عملیات هایی که بر روی یک ساختمان انجام می‌شود مانند نمای ساختمان ، تعمیرات و رنگ آمیزی و .. به دلیل ارتفاع زیاد محل کار با سطح زمین نیاز به نصب داربست می باشد.

نکات فنی برای نصب داربست
  •  اول از همه و قبل از شروع به نصب داربست ، کاربر می بایست دارای تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی مناسب باشد.
  •  میزان پهنای جایگاهی که داربست جهت کار قرار است نصب و تعبیه شود نباید کمتر از نیم متر باشد.
  •  اندازه فاصله عمودی مابین تیر‌های افقی نباید بیشتر از ۲ متر باشد.
  •  تیر‌های افقی داربست باید بسیار محکم باشند، لذا تیرهای افقی باید حداقل به ۳ پایه عمودی متصل بوده و محکم شده باشند.
  • دقت کنید جهت کار‌های سنگین ، فاصله بین پایه‌ های عمودی نباید بیشتر از ۱/۸ متر باشد. همچنین برای کارهای سبک این میزان فاصله ۲/۳ متر است.
  • گارد ریل یا نرده‌ های حفاظتی نیز باید برای سکو‌ها نصب شوند. میزان ارتفاع گارد ریل‌ میانی ۵۵ سانتی متر و گارد ریل‌ های بالایی با ارتفاع ۱۱۰ سانتی متر بالاتر از سطح سکوی کار، در طول مسیر پرتگاه‌ ها نصب شوند.
  • داربست‌ها باید علاوه بر وزن خود، توانایی تحمل وزن تا ۴ برابر را داشته باشند.
  • از پایه های شیب دار جهت بالا بردن مقاومت و استحکام داربست استفاده شود. نحوه نصب پایه‌های شیب دار به این صورت است که باید به ازای هر ۴ متر ارتفاع به اندازه یک متر عقب کشیده شده باشد.

 

نکات ایمنی- تجهیزات حفاظت فردی

نکات ایمنی- تجهیزات حفاظت فردی

نکات ایمنی نصب داربست :

– همانگونه که مستحضرید نکات فنی از لازمه شروع یک کار هستند. جهت جلوگیری از وقوع حوادث باید نکات ایمنی نیز در هنگام نصب داربست رعایت شود تا کاربر با اطمینان خاطر در ارتفاع قرار گیرد. برای هر بخش از کار نکات ایمنی مخصوص به آن قسمت وجود دارد که در ادامه به صورت کامل آنها را بررسی می‌کنیم :

  • قبل از نصب هرگونه اجزای داربست ابتدا می باست تمام بست ها و تیرهای داربست توسط یک کارشناس معتبر در زمینه تجهیزات ایمنی کنترل کییفیت شود، زیرا هرگونه زنگ زدگی و یا مشکلی در تیرها و بست ها ممکن است حوادث ناگواری را در حین استفاده به وجود بیاورد. لذا برای اینکه تجهیزات داربست کمتر آسیب محیطی ببینند در مکانی مسقف نسبت به نگهداری آنها اقدام کنید.
  • اقدام بعدی قبل از نصب اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح می باشد.
  • سطح مورد استفاده که قرار است داربست بر روی آن برپا شود باید سفت باشد و هیچگونه نرمی احساس نشود. در این صورت باید از ورق فلزی در سطح های نرم بهره گیری کرد .
  • از قانون سه نقطه اتکا برای بالا رفتن از نردبان استفاده کنید. به این صورت که دو دست و یک پا و یا به یک دست و دوپا حرکت کنید.
  • پایه‌های نردبان باید فاصله ای حداکثر ۳۰ سانتی متر با یکدیگر داشته باشد.
  • به هیچ عنوان نباید از نردبان در جایگاه داربست یا روی سکو استفاده کرد.
  • به هیچ عنوان قطعات داربست را رنگ آمیری نکنید، در صورت نیاز فقط از ضد زنگ‌ استفاده شود.
  • نکته بسیار مهم دیگه اینکه بست‌ های مورد استفاده جهت نصب داربست نباید از جنس چدن باشند.
  • بسیار دقت کنید که نباید از نردبان‌های دست ساز جهت بالا رفتن از داربست‌ها استفاده کرد زیرا خطر سقوط از این نوع نردبان ها بسیار بالاست.
  • در ضمن با توجه به نکته قبلی که ذکر شد حتی الامکان از تجهیزات ایمنی فردی شامل کمربند ایمنی یا هارنس ها جهت بالا رفتن نردبان و داربست استفاده کنید زیرا در صورتی که دچار سانحه سقوط شدید ، آسیب کمتری به شما وارد شود.
  • بین سطح افق و نردبان باید دارای زاویه ۷۵ درجه باشد.
  • باید حداقل یک متر فاصله بین داربست و خطوط برق کمتر از ۳۰۰ ولت وجود داشته باشد. توجه کنید این میزان فاصله برای خطوط برق ۳۰۰ ولت تا ۵۰ کیلو ولت باید ۳ متر باشد.
  • خیلی مهم است بدانید که بار حاصله باید به طور یکنواخت روی سکو تقسیم شده باشد.
  • حد الامکان از نوار خطر برای جلوگیری از ورود افراد به جایگاه داربست استفاده نکنید و به جای آن از گارد ریل استفاده کنید تا افراد پیاده رو نتوانند از آن محل عبور کنند.
  • در هیچ صورتی حتی زمانی که مطمئن هستید داربست محکم و استوار می باشد به نرده ها و حفاظ های داربست تکیه ندهید.
  • در زمان هایی که شرایط آب و هوا نامناسب است مسلما احتمال وقوع هر نوع خطر یا اتفاق ناگواری وجود دارد ، لذا باید در این مواقع از کار بر روی داربست ممانعت کنید.
  • یکی از لازمه های شروع کار با داربست استفاده از مهار مناسب برای جلوگیری از تکان خوردن و حرکت داربست‌ها می باشد.
نکات فنی الوارهای مورد استفاده در نصب داربست

– کاربر برای ایستادن در سکو یا ارتفاع مورد نظر جهت شروع به کار مسلما نیاز به یک پایه دارد که در دابست ها از الوارهای چوبی برای سطح اییستادن استفاده می کنند که در ذیل مهمترین نکات فنی جهت قرارگیری و نصب الوارها گفته شده است :

  •  حداقل از 2 تخته الوار‌ برای هر سکو استفاده کنید.
  •  الوار‌های چوبی که روی سکو جهت ایستادن کاربر برای جایگاه استفاده می‌شود، باید دارای اندازه عرض حداقل ۲۵ سانتی متر و بیشتر باشند و فاقد هر گونه ترک و پوسیدگی و تاب خوردگی باشند و باید یک دست و یک تکه باشند.
  •  ضمنا بین الوار‌هایی که رای تشکیل سطح کار، روی داربست‌ها قرار می گیرند فاصله آن ها نباید بیش از ۵ سانتی متر باشد.
  •  الوار‌ها باید با سطح تکیه گاه داشته باشند حداقل 30 سانتی متر فاصله داشته باشند و جهت عدم تکان خوردن آن ها باید با سیم‌های فلزی ضخیم محکم شده باشند.
  •  تخته‌های الوار چوب باید دارای ضخامتی یکسان باشند.

در آخر باید بگوییم که تمام این نکات ایمنی و فنی جهت ارتقای دانش شما کارگران و کارفرمایان و کاربران عزیز تهیه شده و انتشار داده ایم. شما عزیزان می توانید مابقی آموزش های ایمنی کار را در قسمت مطالب و مقالات جستجو کرده و مطالعه کنید.


فروشگاه ایمنی ها ، فروش و عرضه جدیدترین و بروزترین و جامع ترین انواع تجهیزات ایمنی به سازمان‌ها، شرکت‌ها و کارگاه ها و کارخانجات و … برعهده دارد . جهت دریافت آموزش و اطلاعات بیشتر، خرید و استعلام قیمت برای شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانید به فروشگاه آنلاین ایمنی ها به آدرس www.imeniha.com مراجعه کنید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید . imenihacom@

1 نظر در “نکات فنی و ایمنی نصب داربست

  1. فرهاد تاجدی گفت:

    مطلب بسیار خوب و کاربردی بود ! کلاه کار مناسب هم در کار داربست بندی خیلی مهمه !

نظرات بسته شده اند