مقالات

هارنس چیست

هارنس ایمنی

هارنس چیست ؟

امروز در ایمنی ها به موضوع بسیار مهمی تحت عنوان هارنس که اساسا چه نوع وسیله ای هستش و چه کاربردهایی دارد می پردازیم.

این موضوع که امروز در مورد آن مطلبی منتشر می کنیم بسیار حائز اهمیت می باشد و همه باید به صراحت این محصول ایمنی به نام هارنس را به خوبی بشناسیم تا در مواقع نیاز از این محصول مهم ایمنی استفاده کنیم . همه ما می دانیم که معمولا انجام کار در ارتفاع دارای خطرات فراوانی می باشد. حتما دقت کردین در ارتفاع ، قرارگیری بدن انسان به نوعی است که دسترسی به ابزار و وسایلی که به آن احتیاج داریم با خطرات زیادی همراه است .

همینطور بسیار ضروری می باشد که در ارتفاع تعادل خود را حفظ کرده و از خطر سقوط جلوگیری کنیم ! در اینجاست که نیاز بسیار ضروری به وسلیه ای داریم که این خطرات را کاهش داده و حتی حذف کند. بعضی افراد هستند که ندانسته فکری به ذهنشان خطور می کند که یک طناب را از یک سر به کمر خود و از سر دیگر به نقطه ثابتی بسته و فرض می کنند که دیگر خطری آن ها را تهدید نمیکند، اما باید بدانید این تصور نادرست است. زیرا اگر ناخواسته گره ای را که به خود بستیم باز شود آن زمان هیچ کاری در دستمان برنمی آید و ممکن است همانند پاندول به اینطرف و آنطرف برخورد کرده و حتی دچار حادثه سقوط شویم .

کمربند ایمنی درارتفاع

پس با همه این تفاصیر جهت کار در ارتفاع در وهله اول نیاز به یک وسیله ایمنی استاندارد و قابل اطمینان داریم که کمربند ایمنی کار درارتفاعیا هارنس ایمنی نام دارد. این وسیله به دور کتف ها و ران پاهای کاربر قرار گرفته و اتصال آن از طریق یک طناب و قلاب به نقطه ای ثابت محکم می باشد. اما مجدد به سوال مهم امروز می رسیم اینکه هارنس چیست و چه مشخصات و اجزایی دارد؟ اگر دچار ابهام در مورد این وسیله ایمنی یعنی هارنس شده اید لطفا این مقاله رو دنبال کنید تا به پاسخ موردنظر خود برسید …

هارنسیا به انگلیسی Harness در لغت به مجموعه ای از تسمه ها گفته می شود که با نظم خاصی بهم وصل شده اند.

انواع هارنس

  • هارنس حیوانات یا Pet Harness  که به جای قلاده جهت مهار حیوانات خانگی مانند سگ مورد استفاده قرار می گیرد.
  • هارنس کودک یا Child Harness که کاربرد آن جهت حفظ تعادل نوزدانی می باشد که می خواهند به تازگی راه رفتن را تمرین کنند می باشد.
  • هارنس اسب یا Horse Harness که روی حیوان اسب پوشیده شده تا برای کشیدن کالسکه از آن استفاده شود.
  • هارنس ایمنی یا Safety Harness که مهمترین و پرکاربردترین آن می باشد را جهت حفظ ایمنی کار در ارتفاع استفاده می شود.
هارنس

هارنس

هارنس ایمنی

در بین این گزینه هایی که نام برده شد هارنس ایمنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است . به همین دلیل موضوع بحث ما همین هارنس کار در ارتفاع می باشد . در اینجا باید گفت این وسیله همانند کوله پشتی از پشت پوشیده شده و پوشش دهی مناسبی دور کتف فرد ایجاد می کند. همچنین از طرفی در بخش پائینی چهار تسمه یا طناب به صورت دو به دو به یکدیگر وصل می شوند و دور ران پاها را دربر می گیرند.

در ضمن به این نکته توجه کنید که فرد می تواند به راحتی این وسلیه را روی لباس خود پوشیده و هیچ احساس سختی نداشته باشد که این ویژگی از ساختار تسمه ای این محصول الهام می گیرد. همچنین کاربرد دیگری که از هارنس ایمنی می توان گفت این است که به چتر نجات خلبانها نیز وصل می شود که سبب می شود فرود آسان تری داشته باشند. به همین دلیل است که به کمربند پاراشوتی نیز هم معروف می باشد.

انواع Harness

1 -Safety Harness هارنس ایمنی کار

2- Climbing Harness هارنس کوهنوردی

نوع اول = هارنس ایمنی :  دارای طراحی ساده می باشد و تشکیل شده از تعدادی تسمه برزنتی است و در پشت و میان دو کتف محلی طراحی شده که برای اتصال طناب و قلاب می باشد.

لنیارد

یک محصول دیگر که با هارنس در ارتباط است لنیارد نام دارد. لنیارد مجموعه ای از طناب و قلاب هارنس می باشد. نوع اتصال لنیارد به هارنس از پشت و از سر دیگر با یک قلاب فولادی و محکم به یک نقطه ثابت متصل می شود. به طور استاندارد طول طناب لنیارد ۱/۵ متر است.

وظیفه لنیارد : اگر کاربر در هنگام کار دچار حادثه سقوط شود ، کمربند ایمنی ( لنیارد ) وی را در هوا نگه می دارد تا فرد به یک وضعیت با ثبات برسد. یعنی صرفا کاربر را از سقوط نجات می دهد.

نکته کلیدی : طول 1/5 متری لنیارد استاندارد است و حدالامکان نباید تغییر کند ، اما به چه دلیل ؟

بعضی کاربران قصد دارند که به صورت دستی طول طناب لنیارد را افزایش دهند که این عمل به هیچ عنوان توصیه نمی شود. زیرا در هنگام وقوع حادثه سقوط بجای ۱/۵ متر مسافت بسیار بیشتری را سقوط می کنند که ممکن است در این حین به بخش های مختلف سازه اصابت کرده و دچار آسیب جدی بدنی شوند و حتی خطرات دیگری آن ها رو تهدید کند. لذا این نکته بسیار مهم است که هیچگاه نباید طول لنیارد را افزایش دهید. اما بعضی اوقات پیش می آید که کارگر با شعاع عملیاتی مشکل دارد، در این هنگام فرد باید قلاب لنیارد را مرتب جابجا کند و به یک نقطه جدید اتصال دهد تا دچار حادثه نشود. شایان ذکر است که در فروشگاه ایمنی ها نمونه های متعدد از لنیارد استاندارد به فروش می رسد که این محصولات دارای استانداردهای جهانی یک کمربند ایمنی هارنس مناسب هستند.

لنیارد ضدشوک

و اما یک نوع دیگر از لنیارد ها وجود دارد که دارای خاصیت ضد شوک می باشند. کارکرد این نوع لنیارد ها به این گونه است : باید بدانید در مواقعی که کاربر دچار حادثه سقوط می شود طول طناب تمام می شود و در یک لحظه و بطور آنی کاربر متوقف می شود که باعث می شود ضربه ای آنی و خطرناک به کمر و ستون فقرات وارد شود , لذا در اصل ضد شوک یک قطعه بکاررفته در میان طناب لنیارد می باشد که ضربه وارده به بدن را تا حد زیادی مهار می کند.

نوع دوم = هارنس کوه نوردی : هارنس کوهنوردی یا Climbing Harness علاوه بر دارا بودن تسمه های دور کتف و ران پا،  دارای یک بالشتک می باشد که دور کمر را نیز مهار می کتد. ضمنا زیرا کوهنوردان در بسیاری مواقع روی دیواره ثابت می مانند نیاز دارند دقیقه ای به صورت نشسته باشند که این هارنس دارای صندلی می باشد. کاربرد این نوع هارنس در عملیات امداد و نجات نیز می باشد. توجه کنید که هارنس های کوهنوردی بسیار مجهز تر و کامل تر و البته گران تر از هارنس های ایمنی هستند.


شما عزیزان می توانید بهترین و جدیدترین انواع محصولات در زمینه امداد و نجات اعم از هارنس ایمنی – کمربند ایمنی یا لینارد و … در فروشگاه ایمنی ها با تخفیفات ویژه پیدا کنبد و خرید کنید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید : imenihacom@

دیدگاهتان را بنویسید