مقالات

ویژگی کفش کار مناسب

کفش کار - کفش ایمنی

کفش کار – چگونه یک کفش ایمنی مناسب انتخاب کنیم !؟

همه ما می دانیم که پا قلب دوم انسان است و بیشترین آسیب هایی که به پا وارد می شود دلیلش نپوشیدن کفش کار یا کفش ایمنی مناسب است، کارکنان اگر مجهر به پوشش مناسب در محیطی کاری که عوامل زیان آوری چون فیزیکی ( صدا ، دما ،  روشنایی ، اشعه ، فشار و … ) و بیولوژیکی ( ویروس ، انگل ، قارچ و باکتری ها ) و شیمیایی ( موادمعلق ، بخارات فلزات ، گردوغبار ، اسپری و دود ) وجود دارد نباشند به طور جدی در معرض خطر هستند. طبق استاندارد HSE در محیط کاری خطرناک کارکنان ملزم هستند کفش ایمنی استاندارد بپوشند.

کفش کار معمولا برای عموم مردم مهم نمی باشد. اما برای اشخاصی که در محیط های کارگاهی و کارخانه ای مشغول به کار هستند و همینطور با مصالح ساختمانی و … سرکاردارند و با کارگاههای تولیدی و فنی و معادن یا هر نوع شغل دیگری که با مواد خطرناک ، سنگین ، برنده و تیز، پرتاب شونده و غیره در ارتباط هستند و خطرات کاری زیادی متوجه آنها است مهم و ضروری می باشد و اینجاست که کفش کار مناسب از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و فرد باید دقت بسیاری در انتخاب کفش متناسب با شغل خود داشته باشد.

در این هنگام مواردی را در انتخاب کفش ایمنی مناسب مورد بررسی قرارداد . اعم از : مقاومت و دوام کفش . راحتی کفش . اندازه کفش ، که توجه به این موارد باعث بالابردن سلامت پا و حتی بدن در محیط کار می شود. در این مقاله به نکاتی و مباحثی در همین مورد بیان شده است که خواهشمندیم با ما همراه باشید.

نکات مهم

نکته مهم اینجاست که مطلع بودن از ویژگی و خصوصیات یک کفش کار یا کفش ایمنی خوب و استاندارد و داشتن راهنمای مناسب انتخاب و خرید باعث می شود فرد احساس رضایت بیشتری در هنگام کار داشته باشد. چنانچه کفش ایمنی انتخاب شده متناسب برای آن شغل یا حرفه نباشد و یا دارای استاندارد های لازم مانند زیره ، رویه و قالب مناسب نباشد، نمی تواند باعث جلوگیری از آسیب های احتمالی شود.

شروع به کار در این دست مشاغل به داشتن تجهیزات ایمنی مناسب و استاندارد از جمله کفش کار نیاز دارد. در واقع تنها با داشتن این تجهیزات و لوازم است که می توان تا حد زیادی از احتمال بروز خطر و آسیب به فرد هنگام انجام کار جلوگیری کرد.

به همین دلیل هنگام خرید کفش ایمنی باید توجه و دقت لازم در انتخاب کفشی مناسب و استاندارد داشته باشید . چرا که پوشیدن هر نوع کفش ایمنی، چنانچه متناسب برای آن شغل یا حرفه نبوده و یا استانداردهای لازم مانند زیره، رویه و قالب مناسب را دارا نباشد، نمی تواند درصد بالایی از آسیب های احتمالی را جلوگیری کند.

اگر شما در یک محیط صنعتی تمام طول روز را مشعول به کار هستید و این کار که انجام می دهید نیازمند فعالیت و حرکت در تمامی فضای کارگاه است، مسلما دقت زیادی باید در انتخاب کفش‌ باکیفیت متاسب داشته باشید. کفش‌ کاری که در حین فعالیت آرامش و راحتی را به شما تقدیم کند.

چگونه کفش ایمنی مناسب انتخاب کنیم؟

امروزه تعداد زیادی از تولیدی ها، کارخانه ها، عمده فروشی یا خرده فروشی های کفش ایمنی در کشور یافت می شود و شاهد تنوع زیادی از این محصول بسیار کاربردی و مهم در محیط کار هستیم.

توجه به این نکته خیلی مهم است اینکه در وهله اول کاربر باید نسبت به شناسایی نوع شغل و نیاز های تجهیزات ایمنی آن محل فعالیت یا همان کفش کار مناسب اقدام کند.

توجه داشته باشید تفاوت بسیار زیادی میان راه‌رفتن حین فعالیت در محیط کار ، با قدم‌زدن در حالت عادی مثل خیابان یا پارک وجود دارد . به همین منظور کفش‌ کار کاملا با کفش‌های پیاده‌روی فرق دارد . از این رو اگر شما در هر محیط کاری خاصی مشغول به کار هستید باید معیارهای مشخصی در انتخاب کفش‌ تان به کار ببرید.

شاید شما هم با پوشیدن کفش کار بسیار خسته شده اید ، اما دقت بسیاری داشته باشید که در اصل اشتباه در انتخاب نوع کفش کار نامتناسب با شغل مورد نظر می تواند باعث درد پا و کمر درد و حتی ناراحتی پاشنه و اسپاسم در زانو شود.

در ضمن نکته بسیار مهم دیگر جورابی است که شما می پوشید. انتخاب جوراب‌ استاندارد و مناسب نیز بخشی کاملا مجزا در ارتباط با این موضوع است که به زودی در مقاله ای به آن می پردازیم.  اما توجه داشته باشید که شما تمام روز پاهایتان در کفش قراردارد ، به همین دلیل  جوراب‌هایی را باید در نظر داشته باشید که نهایت راحتی و آسودگی را برای شما فراهم کند و حتی این موضوع روی انتخاب کفش هم تاثیرگذار است.

انواع کفش کار

کفش ایمنی پنجه فولادی یا آهنی

کفش ایمنی ضد لغزش

کفش ایمنی ضد مواد شیمیایی و اسید

کفش ایمنی ضد آتش و حریق و …

لذا برای انتخاب درست و صحیح کفش کار باید شرایط و محیط کار را با دقت هرچه تمام تر شناسایی کرد.

"<yoastmark

و اما بیان نوع محیط کاری که نیاز به کفش کار ( کفش ایمنی ) دارد :

  • محیط کاری که دارای پرتاب شدن یا سقوط اشیا یا اجسام خطرناک، سنگین و برنده از هر طرف به سمت پا می باشد.
  • محیطی که با مایعات یا ذرات داغ یا مذاب و احتمال ریختن آن روی پاها سرکار دارد.
  • محیط کاری که با برق و الکتریسیته و امکان برق گرفتگی یا شوک الکتریکی در آن وحود دارد.
  • کار در محیط های آتش زا و قابل انفجار
  • بسیار سرد، گرم یا درون آب
  • کار در محیط های جنگلی یا سنگی، سطوح ناهموار و …

یک کفش ایمنی خوب دارای مشخصات زیر است :

– زیره کفش ایمنی باید در برابر مواد نفتی , روغنی و نیز محیط های اسیدی ضد لغزش و عایق جریان برق مقاوم باشد.

– رویه کفش ایمنی باید از جنس چرم طبیعی و با حداقل ضخامت 2/2 باشد.

– سر پنجه کفش ایمنی حدالامکان باید از جنس فولاد آبکاری شده و یا فایبرگلاس فشرده باشد.

انواع کفش ایمنی :

1- کفش ایمنی پلاستیکی : از صدمات شیمیایی جلوگیری می کند

2- کفش ایمنی کفه فلزی : مقاوم در برابر سوراخ شدن

3- کفش ایمنی با کف پایی مخصوص : ویژگی محافظت از پنجه و قوزک و تمام قسمت های پا در موقع دویدن

4- کفش ایمنی پنجه فولادی :  ایمنی پنجه ی پا در برابر فشار و ضربه

5- کفش ایمنی از جنس بوتیل :  مزیت مقابله با مواد خورنده

6- کفش ایمنی از جنس پلاستیک سخت : عایق مقاوم در برابر جریان برق

علائم اختصار در کفش ایمنی :

علامت RU : زیره کفش ایمنی اگر از پلیمری به نام پلی اورتان استفاده شود که به طور مخفف به آن RU می گویند.

علامت RR : علامت اختصاری RR نشان دهنده ی مقاومت کفش ایمنی در مقابل سوراخ شدن می باشد.

علامت CP : این علامت نشنان دهنده این است که کفش در برابر جریان الکتریسته دارای مقاومت می باشد.

علامت CP-3 : مخفف این است که کفش در مقابل الکتریسیته ساکن رسانا است.

علامت ED : نشان می دهد که کفش در مقابل جریان الکتریسته رسانا باشد.