مقالات

ایمنی درارتفاع – سیستم لایف لاین

ایمنی درارتفاع - ایمنی ها

ایمنی درارتفاع

سیستم لایف لاین

ابزاری که امروز میخواهیم در مورد آن صحبت کنیم سیستم لایف لاین نام دارد. و اما این سیستم چیست ؟ سیستم ایمنی درارتفاع لایف لاین که می توان آن را سیستم حفاظت از سقوط  هم نامید جهت ایجاد ایمنی کار و عبور و مرور برای افرادی است که در مناطق مرتفع مشغول به کار هستند. نصب سیستم لایف لاین باید پیش از آغاز کار در منطقه مربوطه باشد تا از سقوط  افراد در حال کار یا لیز خوردن تجهیزات ایمنی که این کاربران به همراه خود دارند جلوگیری کند.

نوع این سیستم با توجه به نسبت مدت زمان انجام فعالیت مشخض و تعیین می شود. توجه داشته باشید در صورتی که زمان فعالیت افراد روی منطقه مرتفع طولانی شود می بایست برای جلوگیری از سقوط کاربران از تجهیزات حفاظت گروهی استفاده شود، اما در زمانی که مدت فعالیت کوتاه می باشد می توان از تجهیزات حفاظت فردی استفاده کرد. هر یک از کاربران در حال کار باید مجهز به سیستم توقف سقوط مانند جاذب انرژی به همراه سیستم توقف سقوط متحرک و طناب ایمنی باشند. سیستم لایف لاین شامل این اجزا می باشد : اتصالات افقی و عمودی و طناب ها یا کابل ها که توسط ابزارهای ایمنی به افراد مورد نظر وصل می شود.

انواع مختلف لایف لاین:

  1. لایف لاین ثابت و متحرک
  2. لایف لاین افقی و عمودی
  3. لایف لاین تک نفره و چند نفره
  4. لایف لاین های ساده یا ترکیبی

سیستم لایف لاین به دو صورت عمودی و افقی جهت ایمنی درارتفاع به کار گرفته می شود.

سیستم ایمنی درارتفاع لایف لاین عمودی را می توان برای حفاظت از نیروی کار تک نفره به کار گرفته شود که در این صورت می تواند جایگزینمناسبی هم برای لنیارد باشد.و اما سیستم لایف لاین افقی جهت ایجاد ایمنی و حفاظت از حادثه ناشی از سقوط نیروهای بیش از یک نفر استفاده می شود .

این نکته بسیار مهمی است که می بایست قبل از به کارگیری لایف لاین از سالم بودن 100% تمام تجهیزات از جمله کارابین و طناب ها اطمینان حاصل شود. دلیل آن مبرهم است که کوچکترین ترک و یا پارگی و زدگی در ابزار مورد نظر ممکن است سبب بروز خسارت و حتی حادثه غیر قابل جبران برای کاربران مشغول به کار شود. در ضمن استفاده از طنابی که یک بار روی آن سقوط اتفاق افتاده جایز نیست.

اینکه چگونه از سیستم لایف لاین استفاده شود بستگی به ماهیت و نوع کار اجرایی افراد دارد و بسیار واضح است که سیستم لایف لاین که روی پشت بام یک خانه مسکونی نصب می شود مسلما با سیستمی که روی یک برج بلند همچون آسمان خراش ها قرار میگیرد تفاوتی وجود دارد. برپایی سیستم لایف لاین می بایست توسط کارشناس متخصص این حوزه انجام شود و باید در نظر داشته باشید که هیچ گاه با بکارگبری تجهیزات معمولی و غیر حرفه‌ای این سیستم از ایمنی کافی برخوردار نخواهد بود و به هیچ عنوان بهره گیری از تجهیزات نامناسب و ضعیف در بکارگیری و نصب این سیستم توصیه نمی شود. در ضمن قبل از استفاده از این سیستم ایمنی باید افراد را از حداکثر ظرفیت قابل تحمل این سیستم مطلع کنید تا با دقت بیشتری بتوانند تجهیزات کاری مناسب را انتخای کنند.

شایان ذکر است که در سال 2016 میلادی قوانین و جریمه های OSHA بسیار سختگیرتر شده اند که به این منظور از بروز هرگونه تخلفات و نقض قانون چه عمدا و چه سهوا به میزان بیشتری جلوگیری شود. در ضمن یکی از مهمترین راه های جلوگیری از نقض قوانین OSHA استفاده از هارنس و طناب ایمنی مناسب است.

نکته بسیار مهم دیگر اینکه جهت احفظ ایمنی کامل به طور قانونی هر نیرویی که در ارتفاع 1.2 متر (4feet) مشغول به فعالیت است باید مجهز به سیستم لایف لاین یا همان محافظت از سقوط باشد. همچنین با توجه به فعالیت در پروژه های ساختمانی می بایست حداقل ارتفاع استفاده از  این سیستم محافظت از سقوط 1.8 متر (6 feet) باشد. و مابقی افرادی که باید از این سیستم ایمنی استفاده کنند عباتند از نیروهای کار بر روی بام های مختلف ، ساخت و سازهای مسکونی و تجاری و فردی که روی یک طناب سوار است و از قسمتی دیگر آویزان استو همچنین افرادی که قصد دارند روی داربست و نردبان فعالیت داشته باشند و در آخر هر نوع کاری که در ارتفاع در حال اجرا می‌باشد باید از این سیستم حفاظتی بهره مند شوند.

نوع طناب قابل استفاده

نکته دیگر که باید به آن توحه کافی داشته باشید این است که جهت بکارگیری این سیستم باید از طنابی استفاده شود که دارای ویژگی دوام بالا و محکم باشد. این مقاومت باید جوری باشد که در برابر کپک زدگی مقاوم بوده و قدرت بالایی در جذب نیروی وارده و شک های ناگهانی را داشته باشد. یک نوع جنس طناب که بسیار مقاوم بوده پلی داک Polydoc نام دارد که در سیستم لایف لاین استفاده می‌شود. در ضمن نوع دیگر طناب وجود دارد که مانیلا (طناب‌های فیبری) نام دارد که دارای خاصیت مقاومت بالا می باشد، بطوریکه این طناب قدرتی 12 برابر و 50% بیشتر از طناب های پلی استری را دارا می باشند.

همچنین طناب های ترکیبی از پلی استر و پلی پروپلین هم در بازار یافت می شود که بعضی از این طناب ها در یک سر خود دارای یک کارابین هوک (اتصال دهنده هوک) می باشند. طناب های از جنس پلی استر به طور گسترده در محیط هایی به کار گرفته می شود که آن محیط نم دار و خیس باشد زیرا این نوع طناب ها مزیت ویژه ای دارند به این صورت که آب رو به خود جذب نمی کنند. از دیگر ویژگی این طناب ها مقاومت بالا در برابر سایش و برش می باشد که سبب می شود طول عمر بیشتری داشته و مقاومتی به میزان 2 برابر بیشتر از طناب های از جنس پلی پروبلین را دارند . در اینجا باید گفت ارتفاع طناب ها بسته به نوع کاری که می خواهد انجام شود متفاوت است لذا می بایست طول مناسب طناب در نظر گرفته شود .

کارشناس های مربوطه که در زمانن نصب این سیستم در محل حضور دارند موظف هستند سطوحی که نیروها بر روی آن در حال رفت و آمد می باشد را ارزیابی کرده و از استقامت آن برای تمام مدت کاری اطمینان حاصل کنند.

جهت نصب سیستم ایمنی درارتفاع سلسله مراتبی وجود دارد که اگر به درستی رعایت شود محیطی کاملا امن با ایمنی بالا برای کاربران ایجاد می‌شود. نخست باید تمام خطرات احتمالی محیط کار را به حداقل رسانده، سپس سیستم حفاظت از سقوط ثابت نصب شود و در آخر در صورت اینکه محیط کاری ایمنی کامل نداشت باید از  سیستم حفاظت از سقوط متحرک استفاده شود. لطفا به مراحلی که در ذیل ذکر شده است توجه فرمائید.
  1. رفع خطر در محیط کار

مواردی که در مرحله بی خطر کردن محیط کار باید مورد بررسی قرار گیرد :

  • آیا اجرای کار مورد نظر افرادی که می خواهند در آن منطقه شروع به کار کنند را در معرض خطر حادثه سقوط از ارتفاع قرار می‌دهد؟
  • آیا نقطه بهتر و  ایمن تری برای ایجاد دسترسی وجود دارد؟
  • آیا کار مورد نظر را می‌توان در نقطه بهتری انجام داد تا احتمال حادثه سقوط و یا صدمه دیدن افراد از بین برود؟
  • آیا برای از بین بردن خطرات احتمالی و بیشتر در حین کار می توان از تجهیزات و ابزارآلات کمکی استفاده کرد ؟
   2. سیستم ایمنی درارتفاع – حفاظت از سقوط ثابت

سیستم لایف لاین یا حفاظت از سقوط ثابت در محل کار بدون حرکت و بدون جابه‌جایی می باشد. هیچ مشارکت فعالانه‌ای از طرف نیروی کار در این سیستم نیاز نیست صورت بگیرد. به عنوان مثال برای سیستم حفاظت از سقوط  ثابت را می‌‌توان به یک گاردریل (نرده محافظ)و یا لبه پرتگاه یک پشت بام نصب کرد که از نیروهای در حال کار در برابر سقوط حمایت کند. این نرده ها وظیفه جلوگیری از نزدیک شدن بیش از حد افراد به لبه ها را داراست.

  3. سیستم ایمنی درارتفاع – حفاظت از سقوط متحرک

این سیستم لایف لاین متحرک به طور مستقیم با نیروی کار در ارتباط است. در این نوع سیستم افراد در حال کار کار به وسیله یک هارنس کامل و یک ابزار اتصال دهنده به یک لنگرگاه متصل است. در صورت وقوع حادثه سقوط این سیستم توانایی این را دارد که فرد را متوقف کرده و همچنین فاصله سقوط را محدود کند.

شما عزیزان می توانید جدیدترین و بهترین تجهیزات امداد و نجات و ایمنی کار درارتفاع را در فروشگاه ایمنی ها خرید کنید .

دیدگاهتان را بنویسید